DOBRE polskie si-fi: Człowiek z magicznym pudełkiem

ocdn.eu

Dobre si-fi znad Wisły? Wole żarty! Nie roszcząc sobie prawa do znajomości tej niszy rodzimej kinematografi, śmiem rzecz, że po ewenemencie „Seksmisji” (w końcu jeszcze doskonała komedia!) nie byliśmy zanadto rozpieszczani. Ok, dodajmy jeszcze „Hydrozagadkę” i przygody Pana Kleksa… Ale coś ostatnio? Cóż — Bodo Kox pokazuje, że dobre kino nie hajsem stoi, a przede wszystkim pomysłem i klimatem. Choć fajerwerków nie ma, to moja pierwsza duża nadzieja na październik spełniona

 

Człowiek z magicznym pudełkiem

Polska, 2017

reż. i scen. Bodo Kox,

wyk. Olga Bołądź, Piotr Polak, Arek Jakubik

Sztuka zrobienia fajnego si-fi w Polsce udaje się reżyserowi chyba właśnie dzięki przeciwności losu, jaką było niespodziewane obcięcie budżetu na efekty specjalne. Gdyby pieniążków starczyło, istniałoby ryzyko obfitości. Dzięki brakowi, efekty specjalne są one jedynie do niezłego romansu toczącego się w Polsce lat 30. XX w. i 50. XXI w.

Mówię niezłego, bo jak zwiastun zrobił porażające wrażenie sceną seksu na tle upadającego warszawskiego wieżowca i hipnotycznym, niezmiennie dobrym Maanamem w ścieżce dźwiękowej, to film był trochę poniżej. Spodziewałem się jednak większej wartkości, bo niestety w środku jest moment zamuły. Poza tym Olga Bołądź dalej jest u pod kreską za katastrofalnie złą „Voltę” i zły, acz święcący triumfy popularności „Botoks”.

Jej postać tajemniczej Gorii, wysoko postawionej w korpo-hierarchii kobiety, jest intrygująca, nieoczywista, ale nie do końca jestem pewien, czy brak przekonania do tej postaci wynika z aktorki, czy samego konceptu. Rodząca się w wystudiowanej niechęci namiętność między nią, a przybyłym z niewiadomo-kąd Adamem, jest właściwie kluczem do odkrywcia tajemnicy z przeszłości. Grupa inżynierów w czasach hulającego stalinizmu za dnia buduje telewizję, a w nocy kombinuje jakby tu podróżować w czasie. Niestety trochę się pomylili w obliczeniach i dojechali dalego za wybory z 2015 r., kiedy to dobra zmiana,  nie jest ani dobra, ani zmianą.

Choć oczywiście najważniejsze będzie międzywymiarowe love-story, w końcu piszę o romansie, ale wiecie, że Współautor jest niespełnionym politologiem…

i.iplsc.com

Złośliwie chce się powiedzieć, że po tym filmie nie dziwimy się, czemu odwołana została dyrektorka PISF. Nie brak w mrocznym obrazie Warszawki czwartej kadencji premier Szydło przyszłości licznych odniesień do współczesności. Róże kupuje się u sprzedawcy zarzekającego się na Allaha, że są świeże; są broszki  i sale modlitw dla agentów Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz cholera szalejąca w wyniku zakaźnej paranoi antyszczepionkowców. Ta polityczna satyra na ponury, skonsolidowany reżim autorytarny nad Wisłą, z oddziałami GROM-owców robiących łapanki na przystankach, jest przemyślana i w sumie bardzo subtelna. Dopracowana estetycznie, w tonacjach depresyjnej szarości, z małą ilością naturalnego światła i plenerów. Tym bardziej wymowna jest podróż do lat poprzedniej dyktatury.

Nie brak w ogóle twórcom wyczucia, umiejętności budowania cuberpunkowego nastroju i poczucia humoru. Tutaj polecam szczególnie wszystkie sceny z Bernardem (znany m. in. z „Amoku” Sebastian Stankiewicz)! Nie jest to kino z pompą, polski „Ghost in the Shell”, ale prosta, historia, z fajnymi smaczkami.  Filmu może nie oglądamy z zapartym tchem, jednak wzrusza nas dramatyczny finał i stopniowa ewolucja relacji między głównymi bohaterami. Z czasem zdającymi sobie sprawę, że cynizm i interesowność, to nie rozwiązanie na trudne czasy.

Do tego Maanam, automatyczne odurzacze jako burki (psy, nie afgańskie okrycia głowy!) i Agata Buzek jako polska Tilda Swinton.

No i da się? Da! To do kina!

Słoń

P.S. Nie ukrywam, plan był, żeby skoczyć na Warszawski Festiwal FIlmowy, ale biletów na upatrzony seans już nie było. Nie ma tego złego, w końcu nadrobiłem zaległości i byłem w warszawskim „Atlanticu”! Polecam!

8.s.dziennik.pl

 

One thought on “DOBRE polskie si-fi: Człowiek z magicznym pudełkiem

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s