Dobry, choć bliski teatrowi telewizji film: Dyplomacja

Za: i.ytimg.com

Za: i.ytimg.com

Film jest srogim zaskoczeniem dla tych, którzy spodziewają się krwi, jatki i wojennej zawieruchy. W końcu podstawą jest dramat rozpisany właściwie jako dialog dwóch bohaterów, a jak mówi sam jeden z bohaterów „Jestem dyplomatą, a nie żołnierzem”. Fakt, są sceny walki, ale wojna jest raczej w tle, gdzieś na zewnątrz pokoju, w jakim toczy się akcja. Choć adaptacja sztuki Cyrila Gely koncentruje się właśnie na bardzo długiej rozmowie, jaką miał odbyć ówczesny poseł szwedzki (dzisiaj powiedzielibyśmy ambasador) z generał-gubernatorem Paryża w sierpniu 1944 r., gdy do stolicy Francji zbliżali się już alianci, wszyscy i tak znamy finał, a miejscami mamy poczucie, że oglądamy teatr telewizji, to jest to dobre kino, z cholernie interesującą historią w tle.

Za: pmcvariety-files-wordpress-com

Za: pmcvariety-files-wordpress-com

Diplomatie

Francja, Niemcy, 2014

reż. Volker Schlöndorff

scen. Cyril Gely

wyk. André Dussollier, Niels Arestrup

Anthony Beevor w doskonałej książce „Berlin 1945. Upadek” stwierdza — prawdziwą naturę imperium poznaje się po tym, jak upada. Klęska nazistowskich Niemiec w drugiej wojnie światowej, a szczególnie ciągnące się aż do samego końca jatki już w stolicy Trzeciej Rzeszy, w pełnej krasie ukazywały nihilizm nazizmu. Myśl nie nowa, bo sformułowana już przez Allana Bullocka w „Studium Tyranii”, który na podstawie testamentu Hitlera wykazał, że ostatnią rzeczą, jaka go obchodziła był los Niemiec i Niemców. Historia ukazana w „Dyplomacji” doskonale ukazuje szaleństwo dyktatora w momencie, gdy szala zwycięstwa coraz bardziej przechylała się w stronę aliantów. Nowo mianowany generał-gubernator Dietrich von Choltitz (Niels Arestrup) otrzymuje bowiem rozkaz… wysadzenia Paryża.

Ze stolicy Francji zostałoby po wojnie tyle co z Warszawy, gdyby nie interwencja wspomnianego Szweda, Raoula Nordlinga (André Dussollier). Zaskakuje on wspomnianego von Choltitza w swoim apartamencie w zabytkowym hotelu Meurice, reklamującym się kiedyś jako: „Dla angielskich turystów, oferując udogodnienia, jakimi nie może się pochwalić żaden inny hotel w Paryżu”. Nordling dostaje się do Niemca tajnym przejściem no i zaczynają się długie pertraktacje, mające na celu uratować Paryż. W swojej argumentacji poseł nieraz ociera się o tani sentymentalizm (szlag trafi sexy uliczki i bagietki), generał nieraz próbuje go wywalić z pokoju, jednak zbiegi okoliczności powodują, że w końcu misja kończy się powodzeniem. I choć wiadomo, Paryż stoi i ma się dobrze, to do samego końca nie wiemy, jaką decyzję podejmie Niemiec i w którym momencie akcja spali na panewce.

Za: spotlightreport-net

Za: spotlightreport-net

Choltitz jawi się w pewnym momencie trochę jako ofiara i bohater na raz. Wywołuje to trochę mieszane wrażenia, szczególnie gdy dowiadujemy się, że jest zbrodniarzem wojennym (sam wspomina swoje działania na Ukrainie). Wyzłośliwiając się: medal dla Pana, który nie zrobił największego barbarzyństwa od czasu… (spalenia Rzymu przez Nerona?) Też proszę o 1000 zł i nagrody, że nic nie wysadziłem dzisiaj w powietrze.

Ale to tak na uboczu, kamyczek do ogródka. Rozterki Choltitza można też rozwiać szybciej, jednak Nordling szuka najlepszego rozwiązania w tej tyleż przerażającej, co absurdalnej sytuacji. Początkowe starcie się dwóch logik — wojny i polityki — powoli staje się osobistym dramatem Niemca. Zbliży do siebie obie argumentacje i pozwoli wypracować kompromis. Jednych ta przewlekłość zmierzi, dla innych będzie wyrazem pełnego opanowania sztuki negocjacji przez Szweda.

Niezależnie do opinii, każdemu powinno przypaść do gustu trochę powolniejsze kino, z fascynującą historią w tle, będące francusko-niemieckim peanem na cześć trudnej sztuki dyplomacji i najromantyczniejszego miasta świata.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s